lut
21

Dzień Języka Ojczystego

Dziś, 21 lutego, obchodzimy Dzień Języka Ojczystego. Z tej okazji warto zastanowić się nad kondycją polszczyzny. Czy na pewno nic jej nie zagraża? Lingwiści apelują o większą dbałość o język.

Jak pokazują badania naukowe przeprowadzone pod koniec ubiegłego wieku, polszczyzna jest symbolem tożsamości narodowej – 92% Polaków uważa, że tym, co łączy naród jest właśnie język. Obecnie językiem polskim posługuje się czterdzieści milionów ludzi w Polsce i poza jej granicami. Wydawałoby się, że w tej sytuacji nie może być mowy o jakimkolwiek zagrożeniu języka – nic bardziej mylnego!

Żyjemy w epoce wielkiego wymierania języków. UNESCO opracowało nawet
Atlas języków zagrożonych – w tej książce można znaleźć szczegółowe dane na temat aż trzech tysięcy języków, którym grozi wyginięcie. Z obszarem naszego kraju związanych jest osiem z nich: kaszubski, białoruski, jidysz, rusiński, romski, poleski, wiliamowicki oraz słowiński (od lat 60. XX wieku uważany za wymarły).

Osobną kwestią jest dbałość o znaki diakrytyczne, czyli o jedną z najbardziej charakterystycznych cech polszczyzny. Polacy coraz częściej rezygnują z ich używania  – często pomijają „ogonki” i „kreski” na przykład przy pisaniu esemesów czy e-maili, gdyż w ten sposób wiadomości tworzy się szybciej.

Taka postawa może doprowadzić do stopniowego zaniku znaków diakrytycznych. Jak
tłumaczy profesor Jerzy Bralczyk, taki zanik byłby ogromnym zubożeniem języka. Ten wybitny językoznawca popiera ruszającą dziś kampanię informacyjną pod patronatem Rady Języka Polskiego: „Język polski jest ą-ę”. Ta wspaniała inicjatywa ma na celu uświadomienie Polakom, że nieużywanie znaków diakrytycznych zagraża wyróżnialności polszczyzny.  

Źródło tekstu:
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/766543,dzien-jezyka-ojczystego-laski-nie-robimy-dbalosc-o-jezyk,id,t.html
oraz
http://www.instytutksiazki.pl/wydarzenia,aktualnosci,29080,jezyk-polski-jest-a-e.html

Źródło grafiki:
http://www.instytutksiazki.pl/wydarzenia,aktualnosci,29080,jezyk-polski-jest-a-e.html

|