cze
20

Kofeina nie tylko w kawie

Wiele osób nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez kubka aromatycznej kawy. Inni chcieliby zupełnie wyeliminować kofeinę ze swojej diety. Jak się okazuje, tę substancję znajdziemy nie tylko w kawie – zawiera ją również wiele innych artykułów spożywczych.

Kawa to bardzo popularny napój. Dwie albo trzy filiżanki w ciągu dnia znakomicie wspomagają koncentrację, pobudzają mózg, pomagają też pozbyć się stresu (takie informacje możemy znaleźć na przykład na portalach internetowych poświęconych kwestiom medycznym). Jednocześnie nadużywanie zawartej w kawie kofeiny może prowadzić do zaburzeń snu, odwodnienia czy problemów w czasie ciąży. Z tego względu niektórzy konsumenci, rezygnują z „małej czarnej”. A jednak zaprzestanie picia kawy nie wystarcza, aby skutecznie usunąć tę substancję z naszej diety.

Oto inne produkty, w których znajdziemy kofeinę:

• kawa bezkofeinowa – wbrew nazwie ten napój nie jest wolny od kofeiny. Jak wykazały przeprowadzone w 2007 roku badania, większość kaw bezkofeinowych zawiera kofeinę (choć pięć razy mniej niż typowa „mała czarna”),
• napoje gazowane – mieszczą w sobie około pół dawki kofeiny zawartej w filiżance kawy,
• czekolada – kofeina znajduje się również w ziarnach kakaowca. Im ciemniejsza tabliczka czekolady, tym więcej ma w sobie kofeiny. Przeciętny batonik zawiera jej dziesięć razy mniej niż filiżanka kawy,
• lody o smaku kawowym – jak tłumaczą wybitni naukowcy, pół kubka takiego lodowego deseru może zawierać 30-45 miligramów kofeiny (tyle samo, ile jest w puszce coli),
• tabletki (np. te na odchudzanie lub przeciwbólowe)  – małe dawki kofeiny pomagają na bóle głowy,
• woda energetyczna – butelka takiego napoju zawiera nawet 50 miligramów kofeiny,
• alkoholowe drinki energetyczne – swego czasu były bardzo popularne na rynku amerykańskim, ale wycofano wiele z nich m.in. ze względu na zawartą w nich dużą ilość kofeiny,
• guma do żucia – jak wynika z danych, dwie draże niektórych gum to odpowiednik filiżanki kawy.

Warto przeprowadzić większą rewolucję w naszym menu, jeśli chcemy całkowicie zrezygnować z kofeiny.

Źródło tekstu i grafiki: http://stylzycia.newsweek.pl/zaskakujace-zrodla-kofeiny-newsweek-pl,artykuly,341740,1.html

|