sty
19

Jak dwujęzyczne dzieci postrzegają świat

Niedawno wybitni naukowcy przeprowadzili niecodzienne doświadczenie. Przebadali grupkę dzieci posługujących się dwoma językami i ich rówieśników używających jednego języka. Badanie miało stwierdzić, jak dwujęzyczność wpływa na postrzeganie świata.

Znakomici naukowcy z Uniwersytetu Concordia w Kanadzie przeprowadzili ciekawy eksperyment językowy. W badaniu uczestniczyło 48 pięciolatków i sześciolatków. Część z nich posługiwała się jednym językiem, część – dwoma. W tej drugiej grupie znajdowały się dzieci, które od początku uczyły się obu języków (dwujęzyczność symultaniczna) i takie, które najpierw zaczęły się uczyć jednego języka, a dopiero potem drugiego (dwujęzyczność sekwencyjna).

Dzieciom opowiedziano historię o niemowlętach urodzonych w angielskiej rodzinie i adoptowanych przez włoską parę, a także o kaczątkach wychowanych przez psy. Następnie badanych zapytano, w jakim języku będą mówiły dzieci z opowieści, gdy dorosną oraz czy wychowane przez psy kaczki będą kwakać czy raczej szczekać, jak ich opiekunowie, a także czy będą miały pióra czy też sierść. Badacze założyli, że doświadczenie nauki języka u dzieci sekwencyjnie dwujęzycznych, pozwoli zrozumieć maluchom, że ludzki język jest rzeczą wyuczalną, a inne cechy (np. atrybuty fizyczne zwierząt) są wrodzone.

Zgodnie z przewidywaniami badaczy, dzieci sekwencyjnie dwujęzyczne uważały, że język to cecha nabywana wraz z doświadczeniem – od razu założyły, że angielskie dzieci wychowane przez włoskich rodziców będą w przyszłości posługiwać się językiem włoskim. A jednak były także przekonane o tym, że kaczki wychowane przez psy będą biegać i szczekać. Jak tłumaczą naukowcy, wszystkie dzieci popełniały błędy w rozumowaniu, ale każde z nich innego rodzaju. Jednojęzyczne dzieci częściej sądziły, że wszystko jest wrodzone, a dwujęzyczne – że wszystkiego można się nauczyć.

Wyniki tego wyjątkowego badania naukowego potwierdzają, że codzienne doświadczenie nauki języka ma związek z dziecięcymi postrzeganiem innych aspektów życia.

Źródło tekstu i grafiki: http://nauka.newsweek.pl/dwujezyczne-dzieci-inaczej-postrzegaja-swiat,artykuly,355224,1.html

|