lut
4

Superfoods na talerzach

Superfoods – czy to brzmi egzotycznie? Lista takich produktów jest długa. Może się na niej znaleźć zarówno pospolity czosnek, jak i na przykład jagody goji czy spirulina. Czym jest właściwie super żywność?

Co dokładnie kryje się za tym angielskim terminem? Jak tłumaczy dr Joanna Neuhoff-Murawska, do superfoods zaliczamy nieprzetworzone jedzenie, które zawiera wyjątkowo cenne dla organizmu człowieka składniki (np. witaminy, związki bioaktywne, minerały itp.). Warto zauważyć, że według wybitnych specjalistów dieta jest najlepszym lekarstwem na wszelkie dolegliwości natury medycznej. Przecież wiele chorób bierze się z niewłaściwego odżywiania (m.in. opartego na przetworzonej żywności).

Wśród superfoods możemy znaleźć wiele warzyw i owoców (m.in. jarmuż, czosnek, brokuły, jagody acai i goji, orzechy czy kiszonki). Wszystkie produkty trafiły na listę po dokładnych badaniach naukowych. Nie ma jednej listy super żywności. To różne nieprzetworzone produkty, które powinny się znaleźć w dobrze zbilansowanej diecie: jagody, grzyby, nasiona, strączki, rośliny kapustne. Niekiedy na listę supefoods mogą trafić również algi, aloes, jagody acai, goji czy quinoa.

Każde z superfoods charakteryzuje się wieloma właściwościami. Przykładowo spirulina uzupełnia dietę w białko, żelazo oraz witaminy z grupy B. Ma działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, wspomaga system odpornościowy, łagodzi objawy przewlekłego stresu. Z kolei jagody goji są doskonałym źródłem witaminy C. Znakomicie nadają się jako dodatek do pieczeni, zup czy rosołów. Polskim odpowiednikiem tych jagód są owoce berberysu. W sklepach coraz częściej możemy też znaleźć jarmuż – roślinę zawierającą błonnik, magnez, cynk, żelazo, wapń i luteinę. Świetnie nadaje się do sałatek i kanapek. Można też rozejrzeć się za sokiem brzozowym – napojem bogatym w mikroelementy i witaminę C.

Warto wzbogacić nasze codzienne menu o superfoods!

Źródło tekstu i grafiki: http://stylzycia.newsweek.pl/superfoods-co-to-jest-superfood-i-jakie-ma-zalety-,artykuly,355926,1.html

|