maj
21

Najlepsze usługi turystyczne na świecie

Jak wynika z opublikowanego na zlecenie World Economic Forum raportu badającego konkurencyjność branży turystycznej 141 krajów świata, najlepsze usługi turystyczne gwarantują Hiszpania, Francja i Niemcy. Polska zajęła 47 miejsce.

Według analiz ekonomicznych rynek turystyczny stanowi dziś już 9,5% globalnego PKB. Ubiegły rok okazał się najlepszym w historii dla światowej turystyki. W zagraniczną podróż wybrało się 1,14 mld ludzi (to więcej niż co 7 obywatel globu). Niedawno opublikowano raport, w którym badano poszczególne kraje pod względem atrakcyjności turystycznej. Na wynik składało się aż 90 czynników (m.in. nastawienie do turystów, infrastruktura turystyczna czy dbałość o środowisko naturalne).

Pierwsze miejsce w rankingu zajęła Hiszpania, na drugiej pozycji znalazła się Francja, a na następnej Niemcy. Do pierwszej dziesiątki trafiło aż 6 krajów z Europy. Jak to wytłumaczyć? To przede wszystkim dzięki infrastrukturze stojącej na światowym poziomie, doskonałym warunkom w kwestiach medycznych, a także wysokiemu współczynnikowi otwartości i integracji. Polska zajęła 47 miejsce w rankingu, wyprzedzona m.in. przez Czechy, Węgry i Estonię.

Nasz kraj w 2014 roku odwiedziło blisko 16 mln turystów, którzy wydali prawie 11 mln dolarów. W zestawieniu doceniono Polskę za otwartość, bezpieczeństwo i dbałość o środowisko naturalne. Nieco gorzej wypadła infrastruktura (zwłaszcza w komunikacji lotniczej i obsłudze turystów). Mamy także problem z odpowiednim eksponowaniem swoich zabytków i zasobów naturalnych (dla porównania – te hiszpańskie są najlepiej prezentowane). Obcokrajowcy ciągle mało wiedzą o Polsce, kojarzą ją wyłącznie z kilkoma miastami i parkami narodowymi.

Dlaczego na szczycie rankingu znalazła się Hiszpania? Ten kraj w ubiegłym roku odwiedziło 60 mln turystów, wielu z państw rozwijających się (Chin, Meksyku czy Brazylii). Hiszpania stawia również na organizację konferencji biznesowych czy targów wystawowych. Francja została doceniona przede wszystkim za infrastrukturę – francuskie zabytki, góry czy jeziora uzupełnia sieć dróg, dworców i lotnisk.

Jak twierdzą wybitni eksperci, coraz większe znaczenie dla światowej turystyki mają wizyty turystów reprezentujących kraje rozwijające się, których ludność się bogaci (chodzi tu zwłaszcza o chińskich turystów, którzy coraz częściej wyjeżdżają za granicę).  Z badań wynika, że podróże są drugim z priorytetów (po zakupie samochodu) rozwijającej się klasy średniej. Zmienia się także struktura demograficzna podróżujących. W 2010 roku po świecie podróżowało ok 900 mln sześćdziesięciolatków, a w 2030 będzie ich ok. 1,4 miliarda. Inaczej podróżują dziś młodzi ludzie (skupiają się nie na luksusach czy zwiedzaniu zabytków, jak ich rodzice czy dziadkowie, ale na doświadczaniu życia w odwiedzanym miejscu). Warto też zadbać o promocję kraju w różnych serwisach internetowych oraz zapewnić dostęp do darmowego wi-fi. Dzielenie się fotografiami i doświadczeniami na bieżąco to coraz ważniejszy element wyjazdów.

Czy Polska postawi na turystów, aby móc w przyszłości w podobnych zestawieniach zasłużyć na wyższą pozycję? Warto zauważyć, że rozwój w turystyce może się wiązać ze zwiększonym zapotrzebowaniem na tłumaczenia w tej branży.

Źródło tekstu i grafiki: http://biznes.newsweek.pl/turystyka-czego-polska-moze-sie-nauczyc-od-hiszpanii-i-niemiec-,artykuly,363103,1.html

|