wrz
29

Większe wydatki obcokrajowców w Polsce

Jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszym półroczu 2015 roku cudzoziemcy w Polsce wydali aż 18,3 mld zł. To więcej o 5,4% niż w ubiegłym roku. Wzrost zainteresowania naszym państwem nie pozostaje bez wpływu na polską gospodarkę.

Z raportu GUS-u wynika, że w tym okresie szacunkowa liczba przekroczeń granicy Polski wyniosła 70,6 mln, z czego 42,9 mln dotyczyło cudzoziemców (60,8% przekroczeń), a 27,7 mln – Polaków (39,2%).

W pierwszym półroczu 2015 roku cudzoziemcy wydali 18,3 mld zł w naszym kraju. Badania finansowe pokazują, że w II kwartale tego roku cudzoziemcy zostawili w Polsce około 9,9 mld zł. To więcej o 17,3% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Średnio wychodzi 472 zł na osobę. Najwięcej wydali w Polsce (jeśli się weźmie pod uwagę granicę lądową) obcokrajowcy przekraczający granicę z Niemcami (to aż 48,3% ogółu). W tym rankingu następni są turyści przekraczający granicę z Ukrainą (17,4%), Czechami (11,7%), Słowacją (8,1%) , Białorusią (7,5%), i Litwą (5,1%). Najmniej (1,9%) wydali ci, którzy przybyli do polski zza rosyjskiej granicy. To więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. Struktura asortymentowa wydatków była związana ze sposobem podróżowania, celem podróży, długością pobytu czy opłacalnością robienia zakupów za granicą.

W II kwartale bieżącego roku obcokrajowcy przekraczający zewnętrzną granicę UE w Polsce przeznaczyli ok. 84% swoich wydatków na zakup towarów nieżywnościowych, ok. 13% wydatków na napoje bezalkoholowe, a na pozostałe wydatki i usługi – ponad 3%. Najczęściej kupowano materiały do budowy, remontu i konserwacji mieszkania (27% wydatków na towary nieżywnościowe), sprzęt RTV i AGD (około 15%) oraz części i akcesoria do środków transportu (ok. 15%). Przekraczający granicę cudzoziemcy, najchętniej robią zakupy tuż za nią.

Wzrastające zainteresowanie cudzoziemców Polską nie pozostaje bez wpływu na gospodarkę naszego kraju. Przy okazji opublikowania wyników tych badań warto przypomnieć, jak ważne dla obcokrajowców są odpowiednio przetłumaczone tablice informacyjne, karty menu, przewodniki, ogłoszenia, instrukcje, a także obecność fachowej obsługi (w hotelach, restauracjach czy sklepach) znakomicie posługującej się językami obcymi. To wszystko może sprawić, że cudzoziemiec poczuje się lepiej w danym kraju i będzie chciał odwiedzić go ponownie (może nie tylko pod kątem turystycznym, ale na przykład biznesowym?). Tłumaczenia służą ułatwieniu komunikacji międzynarodowej – a zatem mają niewątpliwie ogromne znaczenie w tym aspekcie.

Źródło tekstu i grafiki: http://tvn24bis.pl/pieniadze,79/cudzoziemcy-z-grubymi-portfelami-przez-6-miesiecy-wydali-18-3-mld-zl,579750.html

|