lip
10

Polski rynek gier rośnie w siłę

Polskie gry stały się jednym z najważniejszych polskich towarów eksportowych. Jak wynika z danych ten rynek rozwija się i rośnie w Polsce szybciej niż w Unii Europejskiej. Warto pamiętać o tym, że swój udział w tym mają wybitni tłumacze i inżynierowie lokalizacji.

2018.07.10_Polski rynek gier rośnie w siłęBranża gier komputerowych rozwija się znakomicie. Jak wynika z danych ekonomicznych firmy Newzoo tegoroczną wartość rynku gier można oszacować na 140 mld dolarów. W globalnym rankingu Polska z blisko 550 mln dolarów zajmuje 24 miejsce. Rynek gier w Europie rośnie średnio o niespełna 6%, a Polska bardzo się wyróżnia – bo ponad 9% dynamiką. Nasze gry są coraz popularniejsze na świecie – a to zasługa nie tylko twórców, ale tych, którzy pozwalają grze zaistnieć na wielu rynkach zagranicznych. Chodzi tu oczywiście o tłumaczy i inżynierów lokalizacji. Dziś bez odpowiedniej lokalizacji (która obejmuje nie tylko tłumaczenie treści gry, ale także dostosowanie jej do odbiorcy docelowego, a także warunków technicznych), gra nie będzie przystępna dla zagranicznego użytkownika.

Królem rynku gier komputerowych pozostają Chiny (38 mld dolarów. Rynek chiński wzrósł o 16,6%). Wysoko plasują się także Stany Zjednoczone. Mimo wszystko to kraje azjatyckie wiodą prym. Dynamika wzrostu rynku japońskiego czy koreańskiego szacuje się na ponad 30%. Korea Południowa przegoniła właśnie Niemcy czy Wielką Brytanię.

Nie ma dokładnych danych dotyczących liczby studiów deweloperskich w Polsce. W oficjalnych zestawieniach szacuje się ją na 200-250, ale znakomici specjaliści z branży twierdzą, że studiów jest około 300-400. Wciąż przybywają nowe. Niekwestionowanym polskim liderem pozostaje CD Project, twórcy „Wiedźmina”, polskiego hitu eksportowego. Obecnie studio pracuje nad nową grą – „Cyberpunk 2077”, która może „zdetronizować” nawet „Wiedźmina”. Warta odnotowania jest także premiera 11 bit studios – chodzi o „Frostpunk”, grę, która okupowała listy bestsellerów. Podobnie z grą „House Flipper” ze studia PlayWay związaną poniekąd z branżą budowlaną. Gracz wciela się w wirtualnego inwestora – nabywa zniszczone budynki, a po odnowieniu stara się sprzedać je możliwie jak najkorzystniej. W tym przypadku koszt produkcji i sprzedaży zwrócił się w pierwszej dobie od premiery. Jeśli chodzi o polskich graczy, najchętniej wybierają oni wersje na komputery PC i konsole. Jednak specjaliści przewidują, że coraz częściej będą sięgać po gry na urządzenia mobilne – to właśnie ten sektor wykazuje największą dynamikę rynkową.

Rynek gier rozwija się świetnie – wątpliwe, aby zaszkodziły mu apele osób związanych ze środowiskiem medycznym (odnośnie do uzależnień od gier). Zresztą specjaliści związani z produkcją gier zwracają uwagę na korzyści płynące z takiej rozrywki – m.in. rozwijanie wyobraźni, zdolności językowych czy motorycznych. Gry bywają także wykorzystywane podczas leczenia czy rehabilitacji.

Jak można przewidywać, wartość rynku gier, będzie sukcesywnie wzrastać – i będzie to również zasługa tłumaczy.

Źródło tekstu i grafiki: http://www.rp.pl/Media-i-internet/307059849-Gry-komputerowe-rosna–w-Polsce-szybciej-niz-w-UE.html

|